Ciència, tecnologia i medi ambient a l’entorn del Tibidabo

Les atraccions del Parc Tibidabo esdevenen una font de coneixement per estudiants, a través de les quals poden estudiar conceptes de tecnologia i física al mateix temps que es diverteixen.

El període d'inscripció per a les activitats didàctiques del curs escolar 2019-2020 ha finalitzat. 

 

Dimarts, dimecres i dijous de l’1 d’octubre al 20 de desembre de 2019 i del 2 de març al 29 de maig de 2020, de 10 h a 13.30 h.

5,60 €/persona*

 

*Mínim 15 alumnes.

A través de l’activitat didàctica Ciència, tecnologia i medi ambient a l’entorn del Tibidabo s’ofereix la possibilitat que els grups escolars que fan aquesta activitat estudiïn els conceptes més feixucs de ciència, tecnologia i medi ambient, a través d’un dossier elaborat al propi Parc, en el qual es combinen els càlculs amb la pràctica a les pròpies atraccions.

 

Al llarg d’un matí l’alumnat elabora les qüestions del dossier relacionades amb el seu currículum i atenent al nivell del grup amb els monitors i les monitores.

 

Un cop feta aquesta tasca, l’alumnat comprova, tot pujant a l’atracció, els càlculs resultants i els efectes físics i mediambientals que es produeixen a l’atracció i que s’havien explicat i discutit prèviament amb el monitor o la monitora.

Les activitats didàctiques s'adrecen a tots els cursos escolars, tenint en compte el nivell de cada curs.

 

  • P5
  • Cicle inicial de primària
  • Cicle mitjà de primària
  • Cicle superior de primària
  • ESO (de 1r a 4t)
  • Batxillerat (modalitat científic-tecnològic, artístic i social-humanístic)

Les activitats didàctiques de Ciència, tecnologia i medi ambient a l’entorn del Tibidabo contemplen les següents competències:

  • Competència lingüística
  • Competència matemàtica
  • Competència aprendre-aprendre
  • Competència en el coneixement i interacció en el món físic i mediambiental
  • Competència social i ciutadana
  • Competència d’autonomia i d’iniciativa personal

Els objectius principals de les activitats didàctiques són:

 

  • Aprendre diferents conceptes de física, tecnologia i medi ambient.
  • Comprendre les transformacions energètiques que es produeixen en el medi més immediat de les persones a través de màquines lúdiques com són les atraccions.
  • Sociabilitat de l’alumnat amb i sense NEE en una activitat de grup, participativa i monitoritzada.
  • Conscienciar les persones que un parc d’atraccions té un valor afegit a l’estricte divertiment i que pot actuar com a instal·lació formadora.
  • Motivar l’alumnat cap a la ciència, la tecnologia i el medi ambient perquè puguin desenvolupar les seves capacitats en un món tecnificat i científic.
  • Aprendre a prendre dades en un entorn real i no acadèmic.
  • Divertir-se mentre s’aprèn.
  • Concepte d’energia i de transformacions energètiques que es produeixen a les atraccions.
  • Xocs entre cossos i elements mecànics.
  • Transport d’energia elèctrica a través de conductors de diferents materials.
  • Conceptes de velocitat, acceleració i tipus de moviment: accelerat, retardat, constant, etc.
  • Estructures i la seva resistència, esforços en els elements mecànics: tracció, compressió, torsió, cisallament i flexió.
  • Mecanismes diversos utilitzats per trametre esforços: biela manovella, pinyó i cadena, palanques, engranatges, cadenes, eixos, etc.
  • Càlculs matemàtics dins el nivell curricular: equacions de primer grau i fórmules de conceptes físics.
  • Conseqüències sobre el cos humà de l’acceleració i la velocitat a causa dels canvis de posició de l’atracció.
  • Concepte de màquina i de rendiment com a eines de progrés en un entorn tecnificat.
  • Presa de dades en un entorn obert.
  • Concepte de sostenibilitat i de mínima contaminació.
  • Els alumnes s’organitzen en grups de màxim 25 persones.
  • Cada grup està monitoritzat per una persona que treballa al Parc i té una formació relacionada amb la ciència, la tecnologia o el medi ambient.
  • L’activitat consisteix en un circuit de cinc atraccions amb diferents mecanismes i moviments. Al llarg del recorregut, els alumnes completen un dossier de coneixement adequat al curs escolar, ideat perquè arribin a conclusions de manera autònoma i on practicaran càlculs i conceptes apresos a l’escola i al llarg de la jornada.
  • Tots els grups fan un únic recorregut i estudien les mateixes atraccions. Cada grup comença per una atracció diferent per treballar de manera còmoda i evitar que s’ajuntin més de 25 alumnes en un mateix punt.
  • La durada mitjana de cada atracció és de mitja hora entre estudi, experimentació i presa de dades.
  • Cada alumne s’emporta el seu dossier perquè es pugui seguir treballant a l’aula amb els conceptes apresos.

El període d'inscripcions per participar en les activitats didàctiques del curs 2020-2021 s'obrirà el mes de setembre 2020.