Torna l'Avió

 

Després d'unes setmanes al taller, l'Avió del Tibidabo ha tornat més bonic que mai 

 

El passat 11 de juny de 2017 es va celebrar una gran festa: la tornada de l'Avió! Una atracció històrica, estimada i a la qual han pujat milers i milers de persones i personatges emblemàtics de tot el món des del 23 de setembre de 1928

 

L'atracció ha estat renovada segons el projecte de l'estudi Varis Arquitectes. S'han conservat elements de l'Avió original, com la gran "T1" que apareixia ja als anys 20 o la decoració interior, feta amb motius de fusta art déco. A més, s'ha creat una exposició a la zona de cua de l'atracció on es poden descobrir algunes curiositats i història d'aquest Avió que esdevingué una rèplica del primer avió que uns mesos abans havia fet el primer vol Barcelona - Madrid.

 

La festa de tornada de l'Avió va estar ambientada amb els diferents personatges que han anat gaudint de l'Avió al llarg de la història. Així mateix, l’acte inaugural va comptar amb la presència també dels membres del Tibiclub, socis del Tibidabo, i de personalitats molt vinculades a la història del Parc com els descendents i familiars del promotor del Parc, el Dr. Salvador Andreu i l’enginyer i constructor de l’avió Marià Rubió i Bellver.

 

Podeu veure el vídeo de la festa aquí.

 

Restauració de l'Avió 

 

S'ha restaurat al màxim possible els elements existents, incorporant només els elements nous necessaris i que ajudin a recrear millor l'època en que es va construir.

 

Així, s'han entapissat de nou les cadires i polit i envernissat elements de fusta com les finestres. També s'ha reparat i restaurat l'indicador de rumb, les llums del sostre de llautó i els acabats del bany que hi ha a l'interior. Els elements decoratius de fusta recorden a l'art déco de l'època en què es va inaugurar el primer Avió.

 

Pel que fa al grafisme, s’ha recuperat el disseny original amb un gran T1 en el lateral, afegint sota de les ales una numeració que correspon a la data d’inauguració de l’atracció, 23 de setembre de 1928, i en la part davantera des dos laterals el nom de TIBIDABO, simulant la línia aèria oficial de l’aparell. S’ha incorporat també a l’aleró final els colors de la senyera, al igual que es feia a tots els avions de l’època i tal com es fa actualment.

 

Història de l'avió del Tibidabo

 

Es va inaugurar el 23 de setembre de 1928, just un dia abans de les festes de la Mercè, i l’esdeveniment es va convertir en una primícia: tan sols uns mesos abans un avió pràcticament idèntic havia estrenat el pont aeri entre l’Aeroport d’El Prat i el de Carabanchel, a Madrid.

 

Només en els darrers 5 anys, l’avió del Tibidabo ha rebut a gairebé mig milió de visitants, ha fet 47.000 viatges i ha donat més de 140 mil voltes que són més de 18.000 km recorreguts. Es calcula que al llarg de la seva història, des de l'inici del seu funcionament, l'avió del Tibidabo ha recorregut l'equivalent a 20 voltes al món.

 

L’objectiu era que la ciutadania pogués gaudir d’un viatge que en aquella època feia molt poca gent. Anuncis com: "Al Tibidabo! Al Tibidabo!" apareixien als diaris de l'època per animar a tothom a gaudir d'aquesta innovadora atracció. 

 

“La ilusión del vuelo no puede ser más aproximada a la realidad”, es publicava també aquell any 1928 als diaris, després de la inauguració.

 

L’Avió va ser l'última gran obra del Dr. Andreu, un dels fundadors de la Sociedad Anónima Tibidabo. Construït als Tallers Estrada, de Sarrià, i projectat per l’enginyer Fath, sota la direcció de Marià Rubió, llavors enginyer en cap, és una rèplica del primer aparell que va fer el trajecte Barcelona - Madrid.

 

La principal característica de l’Avió és que l’impuls es genera per la seva pròpia hèlix, i a l'interior conserva elements originals com ara l'estació radiotelefònica de 1933.  La imatge de l’avió ha anat canviant al llarg del temps. Curiosament, el disseny original de l’avió era en color groc i amb les reformes que s’han anat realitzant al llarg dels últims temps s’ha convertit en l’emblemàtic avió vermell que coneixem i que és una de les principals senyes d’identitat del Parc.